2016. augusztus 23., kedd

Augusztus huszadika után mindig elromlik az idő




Nem nagy baj, addig úgyis megünnepeljük a család összes augusztusi napját. A hagyományos kerti partin régen Anyu születés-és névnapja volt a fő attrakció, igaz, van másik Zsuzsika a családban. Kati éppen az én névnapomon született. Augusztusban Krisztina, Ilona, Mária, Boglárka és Lajos  is  névnapoznak, a kislányom születésnapja 19-én,  Nagyikáé 20-án volt.

Jó, hogy a házbeli fényképész megcsinálta ezt a képet a kislányomról meg rólam. Legalább elhiszem, hogy voltam huszonöt éves, és nagyon sok öröm várt még ránk akár a mai napig.
 A szűk család az augusztusi ünnepekre - ha a házassági évfordulójukat is ünneplő unokahugomék  partijára a teljes létszámot sikerül összetrombitálni - harmincöt fővel képviseli magát.

Ezen a régi fotón a terasz korlátján kapaszkodunk 1948-ban, talán Húsvétkor. Kati elég vacak kisbaba volt, csak a haja volt nagyobb, mint a többi egyévesé. E. dacosan élt, én meg vidáman. Ha úgy adódott, hogy éljek, akkor hozzuk ki belőle a legjobbat, amit lehet.

Van itt egy későbbi képünk is Anyuval. 2004 körül készült. Milyen jó, hogy fogalmunk sem volt, mit tartogat az elkövetkező tíz év! A terasz korlátja nem változott.

Az utóbbi időben egyre inkább fogyunk. Néhány év alatt elvesztettük Anyut, Katit, anyu testvérét és sógorát, egy unokát, ez év augusztusában az utolsó nagynéninket. Hihetetlen! Azt éreztük természetesnek, hogy mindig együtt leszünk, és sok évig úgy is volt. Ha visszaszámolok, Nagyika halála után, tehát 1965-től 1995-ig senkink se halt meg. Gyarapodtunk. Sorra születtek a testvéreim gyerekei, unokái.  És akkor Édesapánk elindította a sort.  Most én vagyok a legöregebb.
Szegedtől messzire települtünk le. Nem tudunk már hosszabb utazásra vállalkozni. Az "augusztusi ünnepeken" sem tudtunk részt venni, pedig milyen nagy szeretettel hívtak és vártak.
A fenti sárga rózsacsokor legyen a rendezőké.

A temetőkbe egy-egy szálat gondolok ebből a rózsából.

25 megjegyzés:

  1. Az élet és halál összefüggése engem is megfogott. Nagyobbacska családdá gyarapodtunk, és a sok élet végén sok halállal is kell számolnunk. Az is úgy szokott lenni, hogy elindul egy széria, és aztán sokáig lenyugszik a tendencia.

    VálaszTörlés
  2. Rám is hányszor jönnek az efféle töprengések, Klári! Különösen mióta nálunk is én lettem a legöregebb a 68 évemmel!...

    VálaszTörlés
  3. Ja és nagyon szép a kisbabás képetek!

    VálaszTörlés
  4. Rózsa, az idősek tartják össze a családot. Én nagyon megengedő vagyok, lehet, rosszul teszem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is az vagyok (voltam is, igaz). Ne is változzál, így van jól...

      Törlés
  5. nálunk is augusztusban van a legtöbb név- és szülinap:)))
    nagyon szeretem a régi fotókat nézegetni, meghat amikor valami állandó részlet is jelen van rajtuk

    ami a halált és az "öregeket" illet (idézőjelbe tettem , mert ma már a 60 éveseket is öreg-nek tekintik, talán mert kevés a 90-es)és nagyon sok fiatal nem tiszteli az idősödő embereket, nincs családi összetartás (család se sok helyen), nem kérnek az öregek bölcsességéből...
    nyáron olvastam egy kellemes könyvet J. Izzo-tól (15 ezer amerikai embert kérdezett meg: "ismernek-e olyan idős embert, akitől tanulható az életbölcsesség"...az ajánlott ezer öregből végül kiválasztott 235 (59-105 évesek közötti) embert, és leírta bölcsességük lényegét öt pontban elgondolkodtam,
    és tudom, miért járok hozzád, meg néhányotok blogjába

    VálaszTörlés
  6. Katalin, jó kis hónap az augusztus, úgy látszik, mindenütt. Addigra megérik a gazdag nyár.
    Megkeresem az amerikai könyvet, érdekes lehet. Cserébe ajánlom Franzen:Javítások, szintén amerikai író könyvét,ha még nem ismernéd.Meg lehet érteni általa, mit nem bírnak az öregekben a fiatalok, akiknek még dolguk van a világban.
    Katalin, te érzékeny olvasó vagy. <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszönöm a könyvajánlót, bízo k az "íz lésedben" bár én sok könyvvel vagyok úgy, hogy találkoznunk kell, nem mindegy hol, és mikor olvasom épp, hogy elhiggye m, hogy érdekeljen amit mond...
      érdekes ez az "érzékeny"-ségem, sokszor mondják rám (nem mindig dicséretként , mert állítólag túl érzékeny és elvont vagyok sokak számára,nem a hétköznapi "átlagélethez való".. .mert kérdezek, mert belelátok , mert vagy érdekel (és akkor tényleg), vagy se (és akkor nem tudok megjátszani)

      Törlés
  7. Katalin, Ram Dass-t találtam. Amire te hivatkozol nem jött elő a keresőben. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. https://www.libri.hu/konyv/dr_john_izzo.ot-titok-amit-fel-kell-ismerj-mielott-meghalsz.html

      Törlés
  8. Aug. 20.-a után mindig elromlik az idő. Most is elromlott: kánikula van. :)

    VálaszTörlés
  9. Mick, igaz, hogy süt a nap mindenütt, de itt a faluban 22 fok van, fenn a Csúcs-hegyen a gyerekeknél 25. Már a hőmérőben se lehet bízni. :)))

    VálaszTörlés
  10. Mick, visszavonom a jegyzetet. Az idő nem mindig romlik el. Se 20-a előtt, se utána. :))

    VálaszTörlés
  11. olyan ritkán irsz, ne vonj vissza semmit, irj újakat :)én átvitten értelmeztem, és úgy igaz amúgy a cimed... csak ezek már utónyári napok, ilyenkor még inkább örülünk a napok, még inkább odafigyelünk rá és jobban értékeljük
    (vénasszonyok nyara..., indian summer kedvencem)...Ilyenkor szoktam kijárni gyakrabban a Marosra is... pótolni amit még lehet...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. jav: örülünk a napNAK

      Törlés
    2. Aliz, a napnak örülök én is. Esetleg félárnyékban, ha nagyon sütne. A száraz, gyönyörű ősz gondolatokat ébreszt.

      Törlés
    3. a legszebb és leggazdagabb évszak. minden benne van.

      Törlés
  12. Akkor egy kicsit még megtoldom. Amikor pörköl az UV-teli nap, akkor nekem a „jó idő” a rossz idő, és fordítva. :)

    VálaszTörlés