2017. január 21., szombat

Dibdáb daruláb



Réges régen december közepén már tervlapokat írtunk. A gazdasági év március végéig tartott, de mivel a termelésnek folyamatosnak kellett lennie, az előző évben kigondolt témák egy része könyvterv-alakot öltött,  átnéztük a szerződéses állományt, szemrevételeztük  az év közben beérkezett javaslatokat, miből lehet új kiadás vagy másodközlés, felmértük a könyvtárak, óvodák-iskolák  szükségleteit, előjött még számos más szempont, mire összeállt a következő gazdasági év könyvkiadói programja.
A beérkezett kéziratok között már régóta várakozott egy napközis pedagógus gyűjteménye. Kiszámolók, mondókák, találós kérdések, napközisek viselt dolgai, humoros történetei  váltakoztak benne nagy költők alkalmi verseivel, ünnepélyekre szánt más szépirodalmi anyagokkal, egyszóval olyan saláta volt, amihez senkinek sem volt kedve, senki nem látta bele a majdani sikeres könyvet.
 
A gyűjtemény egy részét használhatónak gondoltam. Javasoltam, hogy emeljük ki a találós kérdéseket meg a mondókákat,  lehet belőle olvasmány és gyakorlati használatra  alkalmas kötet, kapjon játékos címet, mondjuk ezt: Dibdáb, daruláb. Rendben volt. Egy darabig ezen a címen futott a kiadói terveben, ámde a főszerkesztő később hivatkozott rá, hogy a dibdáb jelentése lekicsinylő, nem csinál kedvet a vásárláshoz. Erre én kigondoltam, hogy a mondókákat tegyük félre egy másik kötet anyagához, és maradjanak együtt  a találós kérdések. Így lett végleges a cím: Sző fon, nem takács. Mi az?

A teljesen rendszertelenül összevissza legépelt anyagot nem is tudtam másképpen megszerkeszteni, előbb a megfejtések szerint témakörökre osztottam szét a találós kérdéseket, ollóval széjjelvagdostam a kéziratoldalakat, és szépen fölragasztottam egymás alá a témájuk szerint összetartozó kérdéseket. A megfejtésekkel együtt nem annyira foglalkoztató könyv, inkább olvasmány lett belőle. Fekete vonalas rajzokat engedélyezett hozzájuk a költségvetés, valamit mégis ki lehetett hozni belőle. Például, hogy Bálint Endrét nyerték meg illusztrátornak a képszerkesztőségen.
Mellesleg a szöveg se rossz. Egyik-másik versbe szedett kérdés színtiszta népköltészet, népi szürrealizmus:

 "Két lelkes közt egy lelketlen.
Mi az?"

Vagy:

"Míg él, mindig áll,
holta után szaladgál.
Mi az?"

Vagy:

"Fut, fut, ficereg,
úgy tölti horpaszát..."

Vagy:

"Megyen kicinkocondáré,
két nagy dibindobondáré,
harmadik a suhondáré..."

Amikor megjelent a könyv, sokan fintorogva fogadták a kiadóban. Én meg gondoltam, csináltál volna te jobbat abból a szénakazalból. Most meg már mindegy. Megért vagy három kiadást, úgy látszik, valamire mégis jó volt. Az első kiadást a tanítónő ezzel a dedikációval adta át:

  
Nagyon fáradt lehettem akkor... Negyven év múlva most vettem elő a könyvet, és szembesültem a saját dibdáb munkámmal. Számos hibát fedeztem föl a hivatkozásokban, bár nem  tudom, hogyan lehetett volna egyeztetni a forrásokat a leadási határidőig rendelkezésre álló néhány hét alatt. Elnézést kérek mindenkitől. Majd egy másik életben jobb munkaerő leszek.

13 megjegyzés:

  1. Megfogtál. Nem ismerem a találósok megoldását.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mick, ezek népi szemléletű dolgok.
      1. Két lelkes közt... A nyereg (szendrey Zsigmond gyűjtése)
      2. Holta után szaladgál... A kóró
      3.ficereg:orsó fonás közben ...suhondáré:kocsi,lovak, ostor (Kresz Mária gyűjtése)

      Törlés
  2. kedves elvtársnő, én is köszönöm:) használtuk:)(nem az első kiadást persze:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aliz, köszönöm, hogy megértő vagy. A "történő bábáskodás" is korabeli jelenség volt. :)))

      Törlés
  3. Nahát, Klári! Ez a könyv Te voltál? :)
    Sokat használtuk vetélkedőkhöz, táborokban. Szerettem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kriszta, borzasztó, ha ma csinálnám, kiszórnám a felét, mert nem egységes a szövegek színvonala. Szegény pedagógusok! Igaz, mi is hozott anyagból dolgoztunk. :)

      Törlés
  4. Válaszok
    1. Én sem ismertem egyiket sem, és nem is találtam ki.

      Törlés
    2. Lehet, nem kellett volna példákat hozni, hiszen ez egy régi társas forma, talán az egész könyv szórakoztatóbb. A mek.oszk. néprajz kötete szerint: "A falu hagyományos társas összejövetelein a szórakozás egy fajtáját jelentette a találós kérdések feladása és megfejtése (→ csümölgetés). Megfejtése bizonyos tekintélyt szerez. Némely hagyományos ünnepi alkalomkor szertartási elemként szerepel – pl. lakodalomban, amikor a vőlegény násznagya kikéri a menyasszonyt, szokás a találós kérdés feladása."
      :((( Ma másféle észjárás a miénk.

      Törlés
  5. Rózsa, nem csodálom. Ezért is éreztem inkább olvasmánynak, verses szórakoztatásnak, mint kitalálnivalónak.
    Csak neked egy példa. Kik beszélgetnek?
    - Hová mégy,
    te tekergős,facsargós?
    - Mi gondod rám furatos-lyukatos,
    mikor még
    a farkam is aranyos?

    (Kémény és füst)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát persze, amikor megvan a megfejtés, minden olyan nyilvánvaló és költői lesz!

      Törlés
  6. Az itt következő megoldás biztos siker: Melyik folyó folyik a Duna-hidak alatt?
    Továbbá egy mentő kérdés teológusjelölteknek: Hányiptomból hozta ki Mózes a népét?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hehe.
      Nagyapám kántortanító volt, kedvenc kérdése: Zebedeus két fiának ki volt az apja?
      (Ahelyett, hogy mi volt a neve Zebedeus két fiának...)

      Törlés