1949-ben államosították a házunkat. A tanács beutalt az alsó
lakásba egy házaspárt, ők vállalták el az udvar és az utca takarítását. Később
nagyon jó, mondhatni családi barátságot kötöttünk velük. Az időközben
megszületettt gyerekeikkel is a mai napig szeretetteljes kapcsolatot ápolunk. A
családfő eredetileg mezőgazdasági munkás volt, a Purgly-majorból jöttek. Ott
toborzott munkaerőt a MÁV. A majorsági cselédből kocsirendező lett, felesége pedig
háztartásbeli, mert a régimódi szemlélet szerint egy nő maradjon otthon, lássa
el a családot, ne járjon dolgozni idegen emberek közé. A hivatalos statisztikák
szerint a népesség gyors ütemben rétegződött át az ötvenes évek elejétől
kezdve, de ebben a családban sokáig a
vidéki hagyományok érvényesültek.
Juci néni nem sokkal a beköltözésük után állapotos lett,
valamint a kisebbik húgom is ekkortájt született. Juci néni humoránál volt,
amikor vicces csodálkozással állapította meg a városi életről, hogy ő nem tudja
mi történik itt, mert ő is állapotos, a
macskája is állapotos, de még a kisnaccsága is gyereket vár. Így nevezte anyut.
Öreg nagyságának dédanyánkat emlegették, mivel a háború után nem sokkal éltek
még a régi társadalmi megkülönböztetések megnevezésben, megszólításban stb.
Dédanyánk nagyon tartotta magát az osztálykülönbség
kinyilvánításához, de ez néhány év alatt eltűnt, baráti kapcsolattá szelídült, meg
aztán ahogy mi testvérek nőttünk, mintha az alsó lakásban is szülői
gondoskodásban lett volna részünk.
Sok mindenben megnyilvánult ez akár észrevétlenül. Össze kellene gyűjteni, mi is volt az, ami nemhogy
megkülönböztetést, hanem együttműködést, együttérzést, egymás felé nyitottságot
hozott létre. A statisztikák ilyesmiről nem szólnak. A nagy szociográfiák, az olyanok,
mint a Puszták népe vagy A tardi helyzet, és még a Szeged népe sem szól erről.
Hogyan, miért szerették meg egymást az emberek kivételes
mikrokörnyezeti együttesük révén, én erről még soha sehol nem olvastam. Nehéz
is rátalálni egy megélt élet elemei között arra a kivételesre, amely sehol
másutt nem történhetett volna meg, csak a mi házunkban.
Juci néni munka
közben szeretett mesélni. Amíg vasalt, visszarévedve sorolta, hogyan éltek a
majorságban. Még sötét volt, amikor az intéző megkongatta a cselédlakások
végében felfüggesztett vasat, hogy ébresztő emberek, indulunk cukorrépát
egyelni, mindenki hozza a kiskapáját, kését, szóval mindig a munkának megfelelő
szerszámot. Társzekérrel vitték a cselédeket a határba. Akinek kicsi gyereke
volt, magával vihette. A parcella szélén gödröt ástak a gyereknek, beleállították,
nehogy elmásszon valamerre. Az anyák gyakran odaszaladtak hozzájuk , megitatták
őket, kenyérhéjat adtak a kezükbe. A nagyobbak, akik már járni tudtak és
hallgattak a szóra, követték anyjukat, összeszedtek mindenféle gyomot, virágot,
meg amit érdekesnek találtak. Juci néni kislánya a kötényébe békákat gyűjtött.
Mire anyja visszafelé kapált a másik soron, elébe öntötte a kötényéből a sok
kis békát, és örömmel kiabálta, hogy "Nézze anyám, madár!"
Vasalás közben a
férfiingekre került sor. Amikor már nagyobbacska lány voltam, Juci néni
odahívott, hogy tanuljam meg, milyen sorrendben célszerű az ing részeit vasalni.
Előbb a két ujját, aztán a gallér hátulját, jól meghúzkodva, nehogy ráncot
vessen a gallér, aztán a színéről, majd csak ez után, ha a háta meg volt szabva
a gallér alatt, akkor azt, célszerűen aláhajtva a vékony részt, utána jöhetett
a háta végig, utoljára a két eleje, követve az ing oldalvarrását. Átadta a
vasalót, na, most te csináld, majd én nézem. Igyekeztem, hogy jó legyen.
Összehajtani nehezebb volt. Még később jó hasznát vettem a Juci nénitől kapott tudományomnak,
amikor bőröndbe csomagoltam, ha utazni készültünk. Nem is gyűrődött össze semmilyen
holmink.
Juci néni délutánonként jött fel hozzánk vasalni. Amikor a férje hazaért
a munkából, leszaladt a lépcsőn, föltette a vacsorát a gázra melegedni.
Legközelebb elmondom, milyen ételeket ettek hétköznapi estéken a
Purgly-majorban, mert másmilyenre nem
futotta a városi munkaerő keresetéből sem.
Csaknem idilli ez az összecsiszolódás. A szociográfia talán az ért nem foglalkozott vele, mert nagyon vegyes lehetett a kép.
VálaszTörlésAhol nem gödröt ástak, ott valamiféle készségbe (kati) állították, innen a mondás: Áll, mint katiban a gyerek.
Mick, valószínű, hogy társadalmi szinten tényleg nem mérhető a gyakorisága egy ilyen mikrokörnyezeti jelenségnek, mint amilyen mi udvarunkban jött létre. Még folytatom a történetet, mert tágasabb a résztvevők köre, de egy-egy bejegyzés hosszát a blogműfaj is behatárolja. (Egyszer idill, máskor nem.)
TörlésA "kati" megnevezést nem ismertem. Hamarjában azt nyelvészkedtem össze magamban, hogy "kalit" lehetett a kis eszköz neve, és ebből lett a népetimológia szerint az értelmesebb "kati."
Persze, lehet.
VálaszTörlésÉn pedig, a szociográfián túl, a te pontos és érzékletes emlékezésedet élveztem!
VálaszTörlésNagyanyám is mesélt a "főd szélin" derékig leásott gyerekről - beleborzongtam mindig...
Rózsa, engem is elborzasztott, ahogy a beszéd nyomán "mögképzött előttem", mire kényszerültek a föld munkásai, egyúttal mély szeretet és együttérzés nőtt a szívemben, talán ettől lett idilli a képsor.
TörlésNagyon várom a folytatást!
VálaszTörlésKriszta, már a felénél tartok. Köszönöm, hogy olvasol. :)
Törlés