2023. július 23., vasárnap

Nemzedékek egymás nyomában


Itt ez a nagy fügefa. Jó háttér az idei családi találkozóhoz a szegedi kertben. Ha még édesapám velünk lenne, elmesélhetné, hogyan és mikor ültette a fügefát. Nem mostanában volt, az biztos.
Valamikor az ötvenes évek elején kora ősszel éppen családlátogatásról jött haza. (Akkoriban ugyanis a kötelező óraszámon fölül a pedagógusoknak ellenőrizniük kellett, hogyan viselik otthon a szülők a gyerekeik gondját.) Apácskánk felakasztotta a kabátját a fogasra, a zsebében egy nagyobb újságpapírban rejtőzködött valami. Nyilván a kertészetben dugták a zsebébe a kis fügehajtást, amit semmiképpen sem akart elfogadni tanítványa apjától. Mit tegyen, elültette.


Pár év múlva egész szép fácska lett belőle, de télre még mindig nagyon óvni kellett a fagytól. Már hét éves, ágasbogas alacsony fa volt, amikor egyszer utoljára még körbeásták a férjemmel, ágait szépen a fölbe hajlítgatták, csomagolópapírral letakarták, körbe jócskán tettek a kifordított földből, a papírra is szórtak homokos földet, így telelt az egyre erősebb fügefa. Még néhány szem zöld termés is volt rajta a téli bundája alatt.  Tavasszal kibontották a fügetemetőt,  a gallyakat, erősödő ágakat alátámogatták, és attól kezdve már nem kellett télre annyira óvni. Megerősödött, akklimatizálódott a csemete.

 

Most látható, mennyien nőttek föl a fa védelme alatt. A férjem meg én hiányzunk innen, már nem bírjuk az utazást. Stali is távozott több éve. Testvéreim gyerekei, unokái itt vannak, meg a mieink is, sőt, két kismama még az idén szülni fog. Ők a kép bal szélén mosolyognak. Ha édesapám itt lenne, együtt örülnénk az ükunokáinak.   



6 megjegyzés:

  1. Klári, sajnálom, hogy nem mehettetek el, de az utazás - főleg nyári hőségben nagyon kimerítő!
    Tetszik nagyon a fügefa összetartó szimbóluma, benne az eltávozottak is jelen vannak...
    Itt éppen felhőszakadás van, de 20 fok. A szomszéd macskák lélekszakadva rohannak hazafelé a kerítés tetején.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa, ahogy megkaptam a kerti képet, egészen elfacsarodott a szívem, miért is nem lehetek ott velük. Azért is találtam ki a nemzedéki összetartozást, legalább leírva legyen valahogy. Köszönöm a megértő hozzászólásodat!

      Törlés
  2. Olyan jó, ha valakinek nagy családja van! Nekem nincs, mindenki meghalt mellőlem. Kár, hogy nem mehettetek el a találkozóra. Milyen jó lett volna saját élményekről is olvasni itt.
    Szívesen nézegettem a képeidet, kár hogy Stali sem lehetett már rajtuk. Szívesen találkoztam vele mindig.
    A fügefa csodálatos, még soha nem láttam ekkorát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, itt láthatod Stali leszármazottait. A Kicsi, ahogy ő a blogbejegyzéseiben emlegette, középen áll fekete pólóban, mellette szürke selyemben az én lányom, még mellette a Kicsi férje a gyerekeikkel: Bogi és a kisfiú. A kép bal szélén a Nagy piros ruhában mellette lánya, mögötte veje a nagy szakállas. Előtte van a kisebbik unokám nagy pocakkal, tőle balra a kép szélén fehér pólóban a másik kismama. Ő Edit testvérünk újabb dédunokáját hozza közénk ez év végén. Emlékszel Editre, ővele Sopronban találkoztatok.Nincs a képen, mert sürgős mosogatnivalót talált a fönti konyhában.

      Törlés
    2. De jó, hogy leírtad, hogy ki kicsoda. Örömmel keresgéltem őket a képeken.
      Képzeld, kerestem Editet, de sehol sem találtam. Itt a magyarázat, hogy miért nem.

      Törlés
  3. Nagyon szép, nagy család! Stalit is felidézted... Kicsit elszorult a torkom...

    VálaszTörlés