2017. március 2., csütörtök

A bádogasztaltól a komódig

                                
 Amikor még dézsában
mosogattunk, és mellette egy másikban tartottuk az öblítővizet,  a tiszta edényt amúgy nedvesen az egész asztalt befedő,  tálcaformára meghajlított fémborításra rakosgattuk. Ez volt "a bádog" dédanyánk szóhasználata szerint. Aki törölgetett, mindjárt elvette az edényt, aki pakolászott, a legtöbbet mozgott a konyhaszekrény, a kamra meg az asztal között. Mosogatás közben az éppen soros pária időnként kicsavarta a mosogatórongyot, és felitatta vele a bádogról az összegyűlt vizet. A háború alatt és után volt ez így, végig az ötvenes években.
                                     *
                                    A bádogasztal  jól szolgált például befőzéskor. A forró edényt teli befőttes üvegekkel elég volt rátenni, onnan kapkodta ki dédanyánk és sorakoztatta enyhén foltos plédbe a száraz dunsztra várakozó befőtteket, lekvárokat.
                                    Jeles művelet folyt a bádogasztalon, amikor az alkalmazottak megjöttek a piacról, és  megkezdték a tyúk vagy más tollas lény feldolgozását. Mariska bejárónő feltette a szemüvegét, a forró vízzel teli horganyzott fazékban jól megmártogatta, majd a bádogasztalra dobta a csapzott madarat. Az szegény ilyenkor már egy szót se szólt, csendben várta, hogyan lesz belőle pörkölt vagy leves vagy egyéb ennivaló a nagy családnak.
                                    A bádogasztalon kezdődött a koppasztás. Elég volt újságpapírral arrébb taszigálni a nedves tollakat, utána célszerűen következett a  bontás, darabolás. A szennyezett fémlapot könnyen lehetett tiszítani. Most jut eszembe, a hentesnél még mostanában is ilyen bádoggal fedett munkaasztalon hevernek a húsok, ahogyan a dédanyám sok évtizeddel ezelőtti konyhájában láttam.
                                   *
                                    Régi lakásunkban nagyapám és apám saját íróasztalaiknál dolgoztak. Nagyapa földrajz szakos lévén, a világ folyamatai közül a gazdaságföldrajzot preferálta, földgömbje, térképei közül most is megvan még néhány.

                                     Édesapám nyelvszakos volt. Asztalánál dolgozatokat javított, és ha elkészült, kedves céduláit rendezte az olasz jövevényszavakról tervezett tanulmányához. Persze, semmi nem lett belőle. A háború után átképezték orosz szakosnak, vagy mehetett volna segédmunkásnak az iparba.
                                                                        Anyu az étkezőasztal egyik felét foglalta el a javítani való dolgozatfüzetekkel. Nem szeretett leülni, inkább térdelt a kinyitott füzetek fölött.
                                   *
                                     Nálunk mindig mindenki dolgozott. Dédanyánk ebéd után kihúzta a leharcolt komódja középső fiókját, onnan vette elő a hímzését vagy a kötését. Ugyanitt vesszőkosárban gyűjtötte a kilyukadt zoknikat. A halom tetején szépen esztergált, a használattól fényesre kopott stoppolófa várta, ki fogja kézbe venni. Ügyetlen voltam ugyan, de stoppolni megtanított a dédi. Ha nagy volt a lyuk, körbehúzkodtuk a szélek mentén, majd a függőlegesen bevarrott szálakat keresztbe öltögettük le-föl, le-föl bújtatva a varrótű hegyét. Ma már nem stoppolunk. Az elaggott zoknikat kidobjuk és újakat veszünk helyettük.



11 megjegyzés:

  1. Térképek. Az USA világtérképei közepén Észak- és Dél-Amerika található, két oldalra csapva Ázsia. Ausztrália, illetve Európa és Afrika. Muris. Elképzelem, hogy vannak olyan térképek, ahol nem észak szerepel fent, és olyanok amelyek más jelképrendszerrel dolgoznak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mick, érdekesek lehetnek a tengerészeti térképek is.

      Törlés
  2. Kedves Klári, csak most jutottam hozzá, hogy mégegyszer figyelmesen elolvassam az írásodat, mert ahogy a múlt éjjel átfutottam, nagyon ígéretes volt! Remekelsz ezekben a sok "beszélő" részletre kiterjedő emlékekben, a mindig mértékletes stílusban, melyen átsejlik az emóció...
    "Nálunk mindig mindenki dolgozott." ez a mondat össefoglalja a szellemét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa, meghatnak a kedves, elismerő soraid. Pedig úgy vagyok vele, mint a Vas utcai zöldséges, aki rímekben ajánlotta az áruját. Egy újságíró elment hozzá riportot csinálni, a kérdésére az öreg azt válaszolta: "Írom vers, ahogy jön". :))))

      Törlés
  3. A Szentkirályi u, Bródy sarkán is zöldséges verselt. „Ha jó forintját megbecsüli, úgy árainkat megfigyeli. Maszek szódavizet igyon, nem rúg be és nagyon finom. Még ma vegyen, ebből egyen...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mick, éppen rá gondoltam, csak arrébb tettem egy utcával. De jó, hogy te emlékszel!

      Törlés
  4. apropo én is tudtam stoppolni! (ált. iskolában, kézimunka szakkörön tanultam főleg (meg kötni, horgolni, hímezni is)...de tanulhattam volna anyukámtól is, ő remekelt mindebben....a mosogatásban meg a törölgetést osztotta rám, (mint ahogy a takaritásban is..ezeket nem szerettem, nem volt bennük semmi kreativ:)...szépek a suobaképei-d...már csak fotón?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aliz, a házimunka nekem se volt nagy kedvencem, a varrás stb. még kevésbé.
      A szobaképek mostaniak. Még őrizzük a testvéremmel a régi holmikat, amennyire tudjuk.

      Törlés
    2. De nekem a kötés-horgolás-himzés kedvemre volt, mert az alkotás!...Nálatok vannak ezek a szobák vagy még Szegeden, a régi házban - gondolom. Nagyon jó, hogy megvannak eredeti formájukban.Meghittek, nem muzeálisak.

      Törlés
    3. Türelmes, fegyelmezett lány lehettél.Én csak akkor kötöttem, ha lelki válságban voltam. :)))Közben ki lehetett gondolni, hogyan tovább.

      Törlés