2021. augusztus 2., hétfő

Egy kiállítás margójára

 


 Bocsánatot kérek a képzavarért, már a címben elkövettem a nagy hibát. Minthogy 160 éves a csolnoki fúvószenekar, mi meg csak húsz éve lakunk Csolnokon,  tudásom marginális lehet a nagy hagyományokat őrző helybeliek és persze a zenészek ismereteihez viszonyítva.

A napokban zárt be a zenekar 160 évét összefoglaló kiállítás. Régi kották, hangszerek, oklevelek, újságcikkek, fényképek tudósítottak az egykori és a mai zenei élet eseményeiről, érdekesen, kulturáltan egy teremnyi emlékeztető szólt a minden időben gazdag csolnoki zenei életről.

Személyes tapasztalatot is megemlíthetek, milyen csodálatos volt, amikor először hallottam a fúvósokat megszólalni. Húsz éve, májusban költöztünk ide, a Mókus hegy alatti utcába. A kora délutáni csendes udvaron valahonnan felhangzott a Bányászhimnusz, a hegyről zengett a németes hangzású dallam a szokatlanul sokféle fúvós hangszeren, érzelmekre ható előadásban. Könnyeztem, bevallom. Később a szomszédasszony felvilágosított, hogy a temetőből jött a gazdag muzsika hangja, bányász lehetett, akit búcsúztattak. Ekkor megint meghatódtam, hogy egy soktagú, élő zenekar  a bánat és a tisztelet hangjaival kíséri át a halottat a túlsó partra. Azóta már tudom, hogy Csolnokon a zenei tudás az élet része, aki ebben nőtt föl, talán észre sem veszi, mennyi kultúra  hagyományozódik a faluban nemzedékről nemzedékre.

Később részt vettem a helyi rendezvényeken, mindannyiszor elismeréssel tapasztalva a lakosság zenei jártasságát. A templomban a kórusról képzett énekhang szólt a mise megfelelő részein, ezt is újdonságként könyveltem el. Akkoriban, amikor ide jöttünk lakni,  Szeifert atya volt a plébános. Megtette, hogy a mise bizonyos imádságait svábul mondta el.  Nagyon tetszett, bár egy szót sem értettem belőle. Mégis, a helyiek identitás tudata erősödött vele, bennem meg nőtt  a tisztelet az eddig ismeretlen kultúra iránt. (Igaz, hogy édesapám sváb származású volt, a Kárpátaljára telepített gyér lakosság tagja születésekor, ők más nyelvjárásban beszéltek. Énekeket tanultunk tőle, tudott tercelni hallás után, bármit énekeltünk, mindjárt fabrikált hozzá második szólamot. És nagyon fegyelmezett volt! Bocsánat a kitérőért.)

Utánanéztem, honnan erednek az itteni fúvószenekari hagyományok. Egy népzenekutató szerint a bányász-zenekarok fúvósai a 19. század közepén általánossá vált katonazenekartól vették a mintát. Csolnokon a kezdetektől tisztességes zeneoktatás folyt, minden évben indultak rézfúvós képzések és a ritmushangszerekre  is lehetett jelentkezni. Kürt, harsona, trombita, tuba , újabban szaxofon a legnépszerűbb hangszerek.  A kiállításon a zenei versenyeken díjat nyert együttesek oklevelei bizonyították: mennyire eredményes a zeneiskola munkája. Bemutatták a kiállítók Tarkövi János és Fódi tanár úr munkásságát, az ő nevüket ismertem már, mielőtt a faluba költöztünk volna. Külön nem említek itt más tartalmi kérdést sem, hiszen a csolnoki családnevek akár 160 évvel ezelőttről szerepelnek a régi kották lejegyzői között. Érdekes volt a kézírásos kottán látni a zenei előírásokat németül, bár megjegyzem zárójelben, hogy komolyzenei hangversenyek előtt, a próbákon a karmester sokszor németül igazgatja a zenészeket még akkor is, ha különben nem beszéli a nyelvet. Szóval, a zene mindenkié ugyan, de német a nemzetközi nyelve.

Nagyon jó volt áttekinteni a kiállítás segítségével az elmúlt 160 év itteni zenei eseményeit. A családok büszkék lehetnek őseikre, nevük fönnmarad, tudásuk pedig beépül a közös nemzetiségi kultúrába.

 

Most néhány fotót hozok arról, amit itt láttam:

1. A régi kották


2. Újságcikkek


3.Testvérvárosi kapcsolatok


4. Fódi tanár úr, mellete egy másik képen Tarkövi János, idősb Tarkövi leszármazottja



5. Bejegyzés egy vendégkönyvben


6. Emlékplakett


A kiállításon jóval több, hangulatos és gazdag anyag látható. Ide csak a viszonylag elfogadható fotókat tettem ki.

10 megjegyzés:

  1. mellete = mellette (vaksi öregasszony ne írjon összevissza)

    VálaszTörlés
  2. A hagyományokat őrző és átadó csolnoki lakosság bizonyítja, hogy a kultúra milyen összetartó erő lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa, azért is választottam ezt a témát közlésre, mert a közélet, a napi sajtó egyre laposabb, néha közönséges, ahogy én látom.

      Törlés
    2. Klári, szerintem jól látod. Elég sokszor közönséges, nem néha.
      A kiállítás képeit köszönöm! :)

      Törlés
  3. Sokat tanultam az írásodból. Köszönöm szépen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt lakunk már húsz éve, gondoltam, leírom,mi az egyik oka annak, hogy jó itt élni. Éva, új volt nekem is ez a zenei örökség, érdekes volt megismerkedni vele. Örülök, hogy neked is tetszett.

      Törlés
  4. Ez egészen más!
    Szeretettel köszöntelek névnapod alkalmából!

    VálaszTörlés
  5. A google-maps segítségével bebarangoltam Csolnokot fentről is, meg az egyes utcákon végighaladva, és megállapítottam, hogy itt aztán lehetne jó nagy sétákat tenni a kanyargó utakon. Azt hittem, hogy a "Mókus hegy alatti utcát" egykönnyen megtalálom. Hát jó sok utca van a Mókus hegy alatt. Egyébként nagy vonzalmam van a sváb települések iránt. A gyerekeimben apjuk felmenői révén elképzelhető hogy van némi sváb beütés. Én leginkább a sváb konyha hagyományait, az egyszerűségében is különleges ételek elkészítését szeretem látni tévében, videókon. Barátnőm a sváb táncok láttán szokta megjegyezni, hogy a magyar tánckultúrában miért nem gondoltak az öregekre is, milyen jó látni, hogy a sváb táncokban az öregebbek is helyet kaphatnak a fiatalok mellett. (Másodjára is élvezettel olvastalak.)

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm, kedves Éva, hogy ennyi gondot fordítottál a lekóhelyem föltérképezésére. Sajnos, mi a valóságban nem vettük a fáradságot, hogy megnézzük a bányászmúzeumot például, pedig erről igazán jó beszámolót lehetne írni. Jól tetted, hogy felébresztetted a lekiismeretemet. Most éppen vége a bányásznapoknak, de egy kis idő múlva újra nyitnak, bepótolom, amit eddig elmulasztottam.
    Ma éjjel a Bierfest első éjszakáját zengik a mulatni vágyó svábok. Nekünk a férjemmel kissé idegen a hopszasza, az ételek meg egyenesen rémesek. Ilyenkor a vackunkba húzódva várjuk, hogy vége legyen az ünneplésnek. A rendet, a tisztaságot, az ápolt környezetet lehet szeretni.Érdeklődésedet köszönöm, Éva!

    VálaszTörlés