2022. február 6., vasárnap

Hasítások

 

GaracziLászló: Hasítás öt életrajzi kötetéből az utolsó (eddig).

"…Írni talán azért akar az ember, igenis, azért akar, mert az írás nem egyéb, mint a végtelenség érzete. A végtelenségé mindenféle változatban. Hiszen az öröm sem igazi öröm távlat nélkül, s a halál sem igazi halál, ha nem múlik el vele a világ is. Amikor írok: szabad vagyok, szabadabb, mint bármikor… az írást én soha nem éreztem kárpótlásnak. Aki teremt, az nem helyettesít, s nem kárpótol semmit és senkit, ellenkezőleg: új föltételeket törvényesít: új stílust, ami mindenkor föltartóztatja a hanyatlást."

Fölfedezésekre még mindig lehet számítani, ha életrajzi regényeket olvasunk - mondom én. Igaz, hogy a kimetszett bekezdést itt fenn,  Csoóri Sándor írta a Készülődés számadásra című könyvének fülszövegében, mintegy figyelmeztetésül, mit várhat az olvasó  gyűjteményes kötetétől, amiben gyerekkori életemlékeit és felnőttkori megfigyeléseit gyúrja egybe (hm, teszi egymás mellé mint saját története elemeit??).
Garaczi László és Csoóri Sándor együvé helyezése merész és felületes mozdulatnak tűnik. Pedig nem az. A szabadság távlatait keressük mindannyian.

6 megjegyzés:

  1. Igen, az "írás a végtelenség érzete"... A súlytalan repülésé (már ahogy elképzeli valaki, aki így még nem is repült, de valahogy biztos benne)...
    A szabadságé is, igaza van Csoórinak - főleg, ha nem politizál...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) (az utolsó
      félmondatodnak szól!)

      Törlés
    2. Köszönöm, hogy egyetértesz!

      Törlés
    3. Rózsa, gondoltam, hogy a végtelenség érzete megerősít téged is, ha a flow magával ragad.

      Törlés
  2. Olyan jó, hogy sokat olvasol, és megosztod velünk az élményeid.Észrevettem, hogy szereted az életrajzi regényeket.Legutóbb Lesznai Anna könyvéről írtál, mint életrajzi kötetről.
    Sokat várhat az olvasó attól a könyvtől, melyben a gyerekkori életemlékeket és a felnőttkori megfigyeléseket gyúrja össze az író.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, a Csoóri-könyv műfaja vegyes.Csak az első része emlékkönyv, később portrék pályatársakról, egy-két recenzió,nekem csupa személyes ismerősöm, és a helyzetet a hetvenes évekből erőteljesen felidézte. (Keservesen otthon találtam magam a munkahelyemen.)

      Törlés