2022. október 8., szombat

Találtunk egy dinnyét

 


Észrevettem már régebben, hogy a kertkapun túl   sárgadinnye  szára fut a fűben, de nem foglalkoztam vele. Most, a sok eső után, hogy száradni kezdett, fűnyírásra szánta el magát a ház ura. Még délelőtt jelentette, hogy talált  két-öklömnyi dinnyét  azon a száron. Zöld még szegényke,  ilyeneket tettünk régen a vegyes savanyúságba zöld paradicsomok, kis káposztacikkek sárgarépa szeletek és egészben hagyott uborkák közé. Megpróbálom, hátha be tudok még szerezni egy ötliteres üvegre valót a hozzávalókból. Két szál torma is kell hozzá, de ez nem biztos...

A recept: Brassói saláta

Egy ötliteres üvegbe teszünk fél kiló cikkekre vágott fejes káposztát, néhány szelet vöröskáposztát, 25 deka zöldpaprikát, ugyanennyi kicsi gömbölyű paprikát, 30 deka uborkát, 8 darab kis éretlen dinnyét, apró zöld paradicsomokat, rózsáira szedett karfiolt, két darab négy hasábba vágott sárgarépát, egy nagy csomóba hajtogatott kaprot, néhány zellerlevelet szárastul, esetleg egy-két szőlőlevelet vagy meggyfáról két szép levelet. Mindet szépen rendezve üvegbe rakjuk, kb. 3 liter vizet három púpos evőkanál sóval felforralunk, és ha kihűlt, ráöntjük a zöldségekre. Az üveget úgy zárjuk le, hogy ne jusson be levegő az egyveleghez, különben megpenészedik. Ezt én úgy értem el, hogy átlátszó fóliát tettem az üveg nyakára, és leszorítottam egy megfelelő átmérőjű befőttes üveggel, amibe apró köveket szórtam, hogy súlya legyen, és a keletkező gázok nehogy fölemeljék, a zöldség viszont a lé alatt maradjon.

A savanyítani valót hagyjuk magára egy hűvösebb helyiségben az asztalon. Néhány nap múlva megzavarosodik, de várni kell, hadd tisztuljon ki magától. (Mivel csak egy dinnyém van, középre teszem, és körberakom a többi hozzávalóval.) Remélem, jó ízű lesz az egydinnyés változat mindenféle sült húshoz, marha vagy sertés pörkölthöz. A tartósító és ecet nélküli savanyúságban a káposzta önműködő tulajdonsága savanyít.

Később, ha sikerült az eltenni való, utólag ide teszem a fotóját. Azt hiszem, fermentált zöldség az előkelő neve.(Már találtam a neten értelmesebb ismertetőket ehhez a tartósítási eljáráshoz, ott lehetne utánanézni. Üveglezáró apparátus is kapható már, kővel súlyosbított lezárás helyett.)

 

5 megjegyzés:

  1. Klári, nahát, milyen redkívüli vállalkozásokba mersz bocsátkozni!... Minden elismerésem a tiéd.
    Azt hiszem, én holnap délben max. elmerészkedek a saját készítésű, mennyei kagyló-sültkrumpli-zöld saláta együttesig ebédre!...

    VálaszTörlés
  2. Rózsa, már csak ezért is sajnálom, hogy soha nem fogok eljutni hozzád. ( Hétfőn megyek a zöldségeshez.)

    VálaszTörlés
  3. Klári, ez finom lesz! :) Ügyes vagy.
    Én nem szoktam ilyesmit csinálni, de a régi szép időkben Apó a Lehel piacról hozott savanyított kis dinnyét és zöld paradicsomot. Nagyon finom volt és nagyon szerettem. Jobban ízlett, mint az uborka. :)

    VálaszTörlés
  4. Borka, régebben voltak nagyon jófajta zöldségek is, nem agyonnemesítettek, hanem hagyományos fajták, azokat kerestük még mag formájukban is, otthon növesztettük a palántákat februártól az ablakpárkányon, biztos a Lehel piaci beszerzések is ilyen gondos kezeléstől, fajtától voltak olyan ízletesek. Szép idők!

    VálaszTörlés
  5. Sajnos, NEM SIKERÜLT! "Bornyús lött a teteje". Ha még hagyom tovább, összepenészedik.Tehát: kuka! Ha valaki kipróbálta és jó lett, szóljon!

    VálaszTörlés