2022. szeptember 29., csütörtök

Javítás a kerámián

Mert eltört. Eltört a legszebb tálkám még régen, hamutartónak használtam a belvárosi lakásban, a sötétkék kerek asztalon.

 Minthogy édesapám egész életében szeretett javítani, az elromlottat működővé tenni, elvitte  a törött tárgyat is. Epokitt nevű ragasztót használt a törött kicsi tál egybeillesztéséhez. Megcsinálta a hamutálamat, de amikor átadta, nem tetszett. A cserépről azt gondoltam, láthatatlanul is összeragasztható lett volna, mondjuk a Rapid nevű tubusos ragasztóval. Pedig édesapám tudta, mit csinál. Az utóbbi években virágcserép alátétjeként használtam, nem szökött el belőle az öntözővíz.

Megszoktam a javítása sárga, sőt egyre jobban sárguló nyomait. Sose gondoltam volna, hogy a munkája művészi értéket képvisel. Rátaláltam éppen most a neten, mintha nekem nyílt volna ki az ismertető:
"Jacqueline Rose brit feminista tudós az Anyák című könyvében egy lehetetlen anyai feladatról ír. Arról az elvárásról, hogy az anyának „meg kell javítania a világot és biztonságossá kell tennie”. Ebben Adrienne Rich amerikai költőt idézi, aki 1976-ban megjelent, Conditions for Work című esszéjében így ír: The Common World of Women (A nők közös világa) című írásában a nők „a világ védelmének, megőrzésének, megjavításának” tevékenységét végzik – „egy megkopott és elkopott családi élet láthatatlan szövésébe” kezdenek. Ebben az értelemben a látható varrási vonalak, a ragasztások vagy toldások lehetnek a törődés, az igyekezet, egy lehetetlen feladat feletti fáradhatatlan próbálkozás lenyomatai is. Ezért pedig nem érezhetünk mást, csak hálát és áhitatot."

 

Ilyen a cikkben bemutatott ragasztott japán tál. Bámulatos, mennyire emlékeztet édesapám régi-régi munkájára. Nemcsak a nők tudnak gyengéd szeretettel bánni a családdal.

 

6 megjegyzés:

  1. Szép tálka tört/énet, így elalvás előtti olvasásra. 🤗. Elgondolkoztam- miket ragasztottam össze, hogy ne kelljen kidobni. Vagyis inkább hogy megmaradjon... Nagymamám régi eozin vázáját(kiejtettem.), a mai napig virulhat benne virág, bár egy pici darabja azért hiányzik, egy algériai festett, kiszárított tököt, ami ugyan semmire se jó. Ilyen dolgokat. Tényleg érdekes.

    VálaszTörlés
  2. Rhumel, kedvesen járulsz hozzá, hogy az életünk tényeivel milyen érzelmi töltést őrzünk meg, és egyszer fölvillan, mintha fontos lenne. És tényleg. Megvan az algériai tök, már mióta! Pedig semmire se jó.(?)

    VálaszTörlés
  3. Valaminek a megragasztása dupla történet. :) Az egyik a megragasztott tárgy története, a másik a ragasztás mikéntje. Az ember általában valamiért fontosnak tartja azt a tárgyat megragasztani. Újból egyben és használhatónak akarja tudni, látni.
    Lehet egy harmadik történet is, a ragasztás utáni történet...
    Ezekről még soha nem gondolkodtam el, pedig érdekes. :)
    A tálkád - így, édesapád által megragasztva - értékesebb lett számodra. Egy szép tárgy és egy szép emlék.

    VálaszTörlés
  4. Borka, ha a csorbult, törött, szakadt holmik új életre kelnek, egy történet folytatódik velük.Igazad van! Kacérkodtam a gondolattal, hogy felfűzöm az unokáim történeteit az iskolás koruk végéig, de ez, hogy kellőképpen tartalmas legyen, nehéz feladatnak látszik.

    VálaszTörlés
  5. Az öreg japán művész végtelenül türelmes demonstrációja, mely időnként felbukkan a F-B-on, engem is megérintett... Aranyporral fedte be a ragasztás helyét, hogy még jobban látsszon, mintegy felhíva rá a figyelmet, hogy sebeink hozzátartoznak életünk útjához...
    Nekem is van sok általam összeragasztott csésze, kistányér stb, bár aranypor nélkül... Nem szeretek kidobni semmit, senkit...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa, milyen érdekeset írsz, még nem ismertem ezt a youtube sorozatot. Az aranyporos befedést minden javítás megérdemelné, amit szeretettel és türelemmel hoztak létre.

      Törlés