2023. január 28., szombat

Homok

 


Homok:

Cserzy Mihály írói álneve. A Szegedi Napló novellistája volt Békefi Antal idejében, az 1890-es években. A családunkban távoli rokon volt, illő tisztelettel beszéltek róla a szüleim Én már nem találkoztam vele "élőben", hiszen vagy két nemzedékkel idősebb volt nálam. Az egyetemen az irodalomtörténeti intézet folyosóján megláttam a nevét a szakdolgozatok témái között. Ott helyben elhatároztam, hogy meg fogok vele ismerkedni a fennmaradt művei által, és róla fogom írni a szakdolgozatomat.
A korabeli népiesek, a parasztromantika hívei közül kiemelkedett a Móra Ferenc által     nagyra növesztett gyengéd emberábrázolás korai képeivel, és ami ma is érték: a "munkás hétköznapok" hiteles ábrázolásával. A legjobb könyve olvasható a mek. oszk. könyvei között, címe: Kint a pusztán.

 Kései tudomást szereztem most e novelláskötet születéséről. A könyv előszavát Tömörkény István írta azzal az ajánlással, hogy ő biztatta Cserzy Mihályt a szegény emberek életének és viselt dolgaiknak felmutatására a novellák keretei között, és ahogy emlékszem a kubikosok és más nehéz munkát végzők elbeszélt eseteire, egyike a legjobb szociológiai indíttatású írásoknak, amelyek divatja majd később, néhány évtized után éri el az irodalmi közlés rangját. És erre nem más, mint Tömörkény véleménye fordította Cserzy Mihályt, akiről a kezdő író hibáit látva is megérezte az akkori író - muzeológus  az írni tudás adományát. Így ajánlotta az olvasók figyelmébe:

"Homok megtalálja a kubikost, a barlanglakó téglaverőt s egyéb mindenféle istenteremtette szegény embert. Csak keresse továbbra is, mert a bánya koránt sincs kimeritve, inkább valamennyien, akik járjuk, csak egészen a tetejét durkáljuk még. Ez a könyv itt: ez a szabadlevél arra, hogy kutathat és kereshet és ugyancsak ez a könyv a bizonyság arra, hogy e munkákhoz jogosultsága van. Ez a könyv mutatja, hogy megtalálta azt a földet, ahol a lábát megvetheti, a magyar földet, melyen a vaseke mellett az acélpenna is talál szántani valót."  

 

Szegeden két sarokra van tőlünk a Cserzy Mihály utca. A maga korában nagyon népszerű író nevét az antikvár könyvek mellett az utca neve is őrzi.

 

*

https://mindentkimondani.blog.hu/2020/04/02/bekef_f_i_antal  Gonda Juli blogjában találtam  rá Békefi Antal irodalomból ismerős nevére, örömmel láttam, hogy nekem is van rokonom a régi Szeged jelességei között.

 

3 megjegyzés:

  1. De jó is annak, akinek Tömörkény ír előszavas ajánlást! És igaza van: aki érzi ezt a világot, mert benne nőtt fel, annak kimeríthetetlen kincsesbánya, még akkor is, ha később elhagyta a bölcsőt...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Milyen szépen írsz erről, Rózsa! Igaz, megértő gondolataid vannak.

      Törlés
    2. Köszönöm, Klári. Igazad van: a magam nevében is írtam...

      Törlés