2017. február 2., csütörtök

Viszonylagos értékek




Matematika az óvodában. Itt következik egy módszertani tanulmány részlete arról, hogyan történik az összehasonlítás, a mérés és a számosság kialakítása az óvodások elméjében.
Pontosan úgy, mint az aranytárgyak összehasonlítása választás alapján a felnőttnek mondott egyének körében:
"A következő nagy lépés az absztrahálás felé, amikor már nemcsak összehasonlítunk halmazokat és összemérünk mennyiségeket, hanem már számmal is nevesítjük a halmazok elemszámát és megmondjuk, hogy a mérendő mennyiség hányszorosa a közvetítő mértékegységnek. Ez még azonban nem az absztrakt számfogalom kialakulása. Az absztrakt számfogalom akkor alakul ki, amikor a gyermek összetartozónak tekinti azokat a halmazokat, amelyek ugyanannyi elemszámmal rendelkeznek, függetlenül attól, hogy milyen elemeket tartalmaz, és ezt a közös tulajdonságot egy természetes számmal nevesíti.
A számfogalom alakításakor tartsuk szem előtt, hogy a mérőszámok is fontos szerepet töltenek be a számfogalom kialakításában, azonban mégis viszonylagos számok, hiszen függnek a mértékegység választásától.
A halmazok elemszámának számmal való jellemzését úgy végezzük, hogy kezdjük sorban megszámolni az elemeket. Amikor már nem tudok tovább számolni, mert nincs több elem, akkor az utoljára kimondott szám a halmaz számossága. Asztalra kihelyezünk gombokat, építőkockákat, pálcikákat, korongokat. Utána megbeszéljük ki mennyit vett el."
Vagy: hat jégcsap lóg az ágon. Mindegyiknek neve van.  Vajon melyik olvad el leghamarabb, és ha már mind elolvadt, megmarad-e a nevük?

4 megjegyzés:

  1. Hú, de elmélet. Koncentrálnom kellett, hogy megértsem, mit mond, miért azt mondja, amit, és úgy, ahogyan. Az óvónőknek elég lehet a gyerekek nyelvére átalakítani, oldani. Viszont korrekt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mick, úgy adódott, hogy véletlenül matek szakosokkal kellene osztoznom hétköznapi tárgyakon, de értékvita van. Nekik szól ez a "felelet a mondolatra". (Nem mintha ők ekkora elméleti magaslaton lennének. :)) Köszönöm a figyelmedet. Te vagy köztünk az európai.

      Törlés
  2. Reménytelenül nem vagyok matematikai elme!... Sajnálom egy kicsit különben. De mindig egy falba ütközöm, valahányszor megpróbálok behatolni egy matematikai gondolatba...
    Úgy érzem, marad nekem a "körülbelül"...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa, én se. Csak bosszant, ha valamit bonyolultan akarnak megoldani, amikor lehetne egyszerűen is.

      Törlés