2017. május 10., szerda

Rigó Béla meghalt



 Kiskunhalasról jött a szegedi bölcsészkarra, ő is orosz szakra járt. Jó hallása, páratlan memóriája, formaérzéke, éles esze, nyugtalan intellektusa kiemelkedő volt a társaink között. A rímhányó Romhányi nem egy verses telitalálatát köszönheti neki. Vicces kedve, humora szinte soha nem hagyta cserben, ezért  kedvelték, bárhol  dolgozott is. ( Mi egy szobában pár évig a Móra Kiadóban.)
Nem gondoltuk, hogy egy súlyos betegség gyorsan végez  vele. Váratlanul érte a hír még a közeli ismerősöket is. Talán megsejtett valamit, amikor az aquincumi költőversenyen ezüst babérkoszorúval kitüntetett versét  lejegyezte:
             
          Halasi csipkék


Hatvanöt éve talán, hogy a téli hidegben a járdán
jött tragacsával elém a kopott öregasszony, akit már
jól ismertem, hisz sutyorogtak a háta mögött, hogy
ő az a híres… Még a nevét is utánamorogtuk:
Markovits Mária… Abban a házban varrta a csipkét!
Ment Párizsba azonnal mind, mert ott mutogatták…
Drágább, mint az arany… Nagyuraknak kell az ilyesmi…

Nincs már csipke, sem úr. Zakatolnak az ötvenes évek.
Sír a kerék, de megáll. Odacsattan a jégre a támasz.
Falnak dől a szegény kicsi nénike egyre zihálva.
Két zsák szén az egész. Nekem az bakfitty! Odalépek,
illendőn köszönök, majd nagy levegőt veszek, azzal
már szarván ragadom tragacsát, nyikorogva hazáig
billegetem. Két sarok innen a háza. Eközben
kérdeznék valamit. Sose láttam olyan csoda csipkét.
Egy nyolcéves srác – Halason – még büszke lehet rá.

Durvaszövésű volt ez a város. A vert fal, a vályog…
Rothad a nád a tetőn… Lenn korhad a deszkakerítés…
És ha elolvad a hó, majd járunk térdig a sárban.
Hogy jön a csipke közénk? Ez a súlytalan éteri szépség,
melynek a híre is úgy él, mint az a kincs a mesében.
És most itt az anyó! Tán én lehetek ma királyfi?

Toltam a kis tüzelőt, igyekeztem a Zöldfa
(mostani Markovits Mária) utcán, ámde hiába.
Egy szót sem szólt, csak sietett, hogy el ne maradjon.
Mit mondhatna? Mi volt, amikor még varrt a királynak?
Párizs hívta, de ő hazatért szolgálni a várost.
Jöttek a gazdagok és vele varratták a kelengyét.
Jött Dékáni, akit Stephanek követett, a papíron
álmodozó urak, és már sokasodtak előtte a tervek…
S végül az Ő pici ujjaiból kiröpültek a csipkék…

Mit lehet ebből itt elmondani? Csendbe’ megálltunk.
Még motyogott: „Köszönöm”, s befarolt a szenével a házba.
Én toporogtam… A fagy belebújt a cipőmbe… de néztem
ablaktábláit. Gyönyörű kristályvonalakkal
lopva virágokat írt fel a tél fagyos ujja az éjjel!
Mennyei csipkét… Ott láttam bele akkor először,
mennyi a kín, amiből nem látszik már csak a szépség.

9 megjegyzés:

  1. Nem ismertem a nevét, Klári. De köszönöm, hogy ezzel az igazán szép verssel (micsoda ritmus!) megismertetted!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van egy nemrégi verseskönyve is, ezt a wikipédia sem tünteti föl: Írásjelbeszéd - verslábjegyzetekkel. Olyan memoárféle próza betoldásokkal, érdekelne nagyon.

      Törlés
  2. http://www.gyermekirodalom.hu/?p=10518

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a linket, Mick. Megható, mennyi mindenkinek hiányzik a kiemelkedően tehetséges költő.

      Törlés
    2. engem is felkavart a halálire..a lobogó egyetemista "költő" idéződött fel bennem leginkább...(a többiekkel)... remélem nem kegyekletsértően, de tehetséges kortársak elvesztése különösen kiborit sőt dühösit; igy
      http://aliz-napok.blogspot.hu/2017/05/sohaj.html

      Törlés
    3. gyönyörű a verse, mint a csipke....

      Törlés
    4. Aliz, engem az bosszant, hogy Béla nem mindennapi tehetségét háttérmunkában használták ki. Ez a "mennyei csipke" is mutatja, milyen magasságokba emelkedett volna, ha hagyják.

      Törlés
    5. hát épp ez "dühít"... az egyetemen sokkal nagyobb igáret volt benne...

      Törlés
    6. Aliz, embertelen volt a "káderpolitika". Ő csak részben tehet róla, hogy nem bontakozott ki.

      Törlés