2017. augusztus 27., vasárnap

A helyzet




Éppen megérkeztem egy őrült nagy lakásba, amely dugig volt holmikkal és emberekkel.  Egy ismeretlen nő, aki valahogy mégis ismerősnek látszott, azt akarta tőlem, hogy egymás melletti ágyban aludjunk. Ehhez föl kellett forgatni az egész szobát, áthuzigálni a törött vaságyat, rátenni a vastag lószőr martacot, a koszosat, a nagyon régi foltosat, még a dédanyám halt meg rajta, onnan erednek a foltok. Soha semmi nem tüntette el a sárga-zöld-barna karikákat szélükön beszűrődésekkel, mintha a matrac bélése sarjadt volna ki a foltok mentén.
 A nő, a félig ismerős, félig ismeretlen erőszakos volt. Azonnal feküdj ide mellém! Fáj a lábam, be kell kötnöd!
 Rettenetes, gennyes, véres seb  tátongott az alsó lábszárán. Valahonnan hintőporos doboz került a kezem ügyébe, beszórtam a sebet, a nő üvöltött.  -Nem vagyok ápolónő, nem értek ehhez - gondoltam,- és mindjárt arra, hogy menekülnöm kell innen. De hogyan. Nem jutott eszembe a férjem telefonszáma, a saját mobilom eltűnt. A ruháimat  se láttam, hol vannak ebben a káoszban.
Mindenütt órák hevertek. Melyik kié, nem tudtam, de semmire sem megyek velük, ha elfelejtettem a telefonszámot. Az otthoniaknak fogalmuk sincs, hol lehetek, és nem tudok üzenni, nem tudok velük kapcsolatot teremteni.
A sebes lábú nő unokája ugrálni kezdett a matracon. Állítsd le, mondta a nő, ülj le mellém. Odaadom az órámat is, telefonálj rajta a tieidnek. Forgattam az órát a kezemben, hol lehet rajta az alkalmazás, amitől telefon  lesz belőle. Nem találtam. Tehetetlen voltam. 

Megint Anyu
Betegen feküdt, aludt. Örültem, hogy pihen. Hamar fölébredt, sírt, nyűszített, fájt a lába, és rögtön utána szólt, hogy hánynia kell. Megyek, hozom a lavórt, siettemben megbotlottam. Épp szembe jött a másik szobából egyik unokahúgom, aki értetlenül állt a kupac túloldalán. Ráripakodtam, hogy hozd gyorsan az alumínium mosdótálat, én nem tudok olyan hirtelen átgázolni ezeken a ruhákon, és akkor fölébredtem. Nem tudom, mi történt ezután Anyu homályos szobájában.

Betegen feküdt Anyu
A lábát fájdította. Ápoltam valahogy. Mire leírtam volna, hogyan, az álom részletei elillantak.
Amikor visszaaludtam, a mi utcánkban rohantam, nagy lihegve, hogy elérjem a buszt, éppen csukódott az  ajtaja. Oda is értem a legalsó lépcsőhöz, de a sofőr nem nyitotta vissza az ajtót. Megláttam, hogy beszélget valakivel, nekem háttal, észre se vette, hogy ott vagyok. Az ajtó lassan, nagyon lassan csukódott, az emberek fenn a buszon, az ülésekből kiabáltak a sofőrnek, hogy van még egy felszálló. Az őszes, sovány férfi nem törődött a kiabálókkal. Az ajtó zökkenve összecsukódott, a busz mégis állt, mert pirosra váltott a lámpa. Én még reméltem, hogy enged fölszállni, kopogtam ököllel a kékre festett fémajtón, ám a sofőr indított.
 Kénytelen voltam hátralépni a kissé sáros, göröngyös földsávon, és megálltam a töredezett aszfalton az Anatómia oldalánál. Itt mindig hűvösebb van, a pinceablakokból édeskés szag árad az utcára. A boncolásra váró halottakat hűtik az Anatómia pincéjének ezen a szakaszán. A buszmegállóban egyébként  az első munkahelyem felé vivő járatra lehet felszállni. Elkéstem. Lekéstem valamiről.

15 megjegyzés:

  1. Klári, nekem nagyon tetszik! A stílusa, a váratlansága, a nyers "valósága", melyről először azt hittem, hogy egy kortárs írót idézel, ugyanakkor némi gyanút éreztem az onirizmus irányában... Mindez persze nem von le a stílusából! Szeretem a nem "puhány", hanem "izmos" íráokat!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa, meg kell néznem, mi az az onirizmus... Biztos valami nyerseség, de sajnos, már nem élek olyan sokáig, hogy legyen időm bájologni a finom lelkek előtt. Ez van. És minden úgy igaz, hogy pl. a hullakamrák fölött jártunk el iskolába meg templomba a mi utcánkon, és akkor még nem gondoltam, hogy egyszer akár ezoterikus jelentést fogok neki tulajdonítani. Az Anatómia most is ott áll, ahol eddig, ugyanúgy.

      Törlés
    2. Ó, ez megtisztelő, de más is. Szerencsére nem olvastam még Grendel Lajostól szinte semmit, talán egy novellát az Irodalmi Jelenben. Viszont újra "összeakadnak" a történeteink, ha sikerül megírni, hogyan telepítették ki Kárpátaljáról a németekkel együtt sváb származású dédszüleimet a semmiért. Grendel ugyanerről a történelmi periódusról: 68ora.hu/magyar-csecsemoket-feldobtak-levegobe-ugy-lottek-agyon-oket-interju-grendel-lajossal/

      Törlés
  2. Klari, én az "onirizmuson" a valóságtól távolodó, az álmok, esetleg a rémálmok felé vonzó alkotásokat értettem... Igaz, néha a valóság felülmúlhatja a rémálmokat!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod, Rózsa, milyen tájékozatlan vagyok. A keresőben csak Grendel könyvének a címét hozták elő, azt gondoltam, az ő találmánya ez a szó.
      Ideje lesz lelécelnem, mielőtt utólérne a demencia.

      Törlés
    2. Klári, főleg "ne lécelj le" emiatt! Nem is kioktatásnak szántam, gondolhatod, sőt fenenagy tájékozottságom kiteregetésének sem... Csupán az a helyzet, hogy itt gyakran előbukkan az "onirique", "onirisme" kifejezés, vagy olvasom, vagy használom... Igy könnyű! :)

      Törlés
    3. Rózsa, szó sincs ilyesmiről, inkább a közeli végre gondoltam, mert nem vagyok nagyon jól fizikailag. Inkább nagyon köszönöm a fogalmat, éppen most olvasom C.G.Jung alapfogalmainak lexikonát, és ebben éppen az álominkubáció és az álomköltészet mibenlétének fejtegetését. Ez bátorított, hogy leírjam a háromrészes gubancot: hiába voltam Anyu mellett, nem tudtam őt megmenteni. Jung mint az analitikus pszichológia művelője, biztos jót szórakozott volna az irodalmias megfogalmazásomon.

      Törlés
  3. Klári, kívánom, hogy ennél sokkal szebbeket álmodj. Nem mintha befolyásolni tudnánk a saját álmainkat, de kívánni azért lehet. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ági, köszönöm. Bár egy élethelyzet bemutatása akár áttételekkel, nem olyan borzasztó. Most nem jön vidámabb. Majd ha lesz, szólok.

      Törlés
  4. Hjaj! Szerencsére, már az első félmondatból tudtam, hogy álom... De milyen gazdag és méyl jelentésű!És milyen remekül irtad le!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aliz, neked is vannak ilyen mozgalmas álmaid?
      Amikor valami gubanc van az életemben, sehol sem végződő lépcsőházakkal és állomásokat kihagyó liftekkel álmodom. A lépcsőház mindig fehér, a lift sötét és zsúfolt. Nem szeretem piszológusnak előadni, mert megfejti. :)))

      Törlés
    2. nekem lépsőházas illetve folyosós kezdőanár koromban volt, a kollégiumi labirintusra emlékeztető, és üvegből voltak a falai és nem tudtam kijönni,pedig kintről integettemk (aztán csak kijöttem , már ébren:), de eezek az útvesztős álmok egy darabig vissza-visszatértek (nagyson átlátszó szimbolikájukkal)...az álmokat nem a pszichológusokkal kell megfejtetni, hanem önmagunkkal. Mi tudhatjuk...!a mi tudatalattink üzen általuk és nekünk!

      Törlés
    3. Aliz, nagyon erőteljes álmok az üveg mögött. Nem semmi, ahogy a pesti srácok mondják.
      Csak "márkás" lélektanászokat olvasok, éppen ezért.

      Törlés
    4. itt van egy újabb és össze-vissza mindenféle álom leirása is, és ebben is lépcsők...(is):
      http://aliz-napok.blogspot.hu/2017/01/alom-visszaterok.html

      Törlés
    5. de most látom utána sokat beszélgettünk is, tehát olvastad is...

      Törlés