Valami miatt a blogspot úgy gondolta, hogy letöröltem a bejegyzéseimet. Pedig nem. Csak átmentettem egy másik helyre a 2016-os bejegyzéseket, ahogyan eddig is minden évben összesítettem egy bérelt helyen a "műveimet". Talán csak szabad? Vagy nem?
Ez itt most egy próba, vajon megjelenik-e az Ezt még elmondom gyűjtőcím alatt ez a panaszos bejegyzés. Ha igen, és lehet hozzá kommentet írni, legalább egy valaki jelezze, hogy látta, olvasta. Köszönöm szépen előre is.
2016. november 30., szerda
2016. november 28., hétfő
Siess, késő század
Nemrégen Esterházy Péter, most Kocsis Zoltán, előttük Borbély Szilárd, mindannyian meghatározó elméi az alig megkezdődött huszonegyedik századnak. Rejtély, mit látnak ők, honnan tudják, hogy eltűnni ebből a világból, az lesz a jó.
Konstancinápoly
Írta: Csokonai Vitéz Mihály
...
Emelkedj fel, lelkem! - előre képzelem,
Mint kiált fel szóval egyet az értelem,
S azonnal a setét kárpitok ropognak:
A szívről az avúlt kérgek lepattognak;
Tárházát az áldott emberiség nyitja,
Édes fiainak sebeit gyógyítja;
A szeretet lelke a főldet bételi,
S az ember az embert ismét megöleli.
Eloszlanak a szent s a panaszos hangok,
Boldogító érccé válnak a harangok.
Azzal sok száz embertárson segítenek,
Amin most egy cifra tornyot építenek.
Siess, késő század! jövel, óh boldog kor!
Én ugyan lelketlen por leszek már akkor,
De jöttödre vígan zengem énekemet:
Vajha te csak egyszer említnél engemet
Úgy e bagoly világ ám rémítne tőle,
Nemes útálással halnék ki belőle.
________________________________________
Szekerke családi emlékek
Meleg van, mintha késő nyár lenne. A fekete gránitlapokon
visszatükröződnek a falevelek, a mécses lángja halványan imbolyog a
nappali fényben.
Elolvasom az otthon százszor emlegetett nevet: Dr. Szekerke
Lajos. Dédnagymamám egyetlen fia, meghalt 1940-ben. Jogász volt, tanácsnok a
Városháza testületében.
Feleségét, Beck Manci fényképészt évtizedek múlva mellé
temették. A síremlék gránit oszlopai gyengéden körbeveszik a keresztet, fölül
összehajlanak, mint Mózes kőtábláinak lekerekített formája. Nem véletlen a
síremlék üzenete.
A fotográfus munkásságát Dr. Gömör Béla professzor kutatta, könyvet
jelentetett meg róla. A szegedi Reök-palotában, valamint a budai Kiscelli
múzeumban kiállítást rendezett a műveiből.
Valószínű, hogy az itt következő életrajzot is ő írta:
„1891. december 25-én született a Felvidéken, Vágvecsén. (A
kis falu szlovák neve: Veca)
A szegedi felsőbb leányiskolát 1907-ben fejezte be kitűnő
eredménnyel. A Szeged és vidéke lap végzősökről szóló híradásában őt, mint
"keresetlen egyszerűséggel és ezért igen finoman szavaló" leányként
említik meg.
A külföldi - minden bizonnyal bécsi - fotográfiai
tanulmányokat követően 1915-ben nyitotta meg műtermét Szegeden, a Kölcsey
utcában található Patzauer házban. Kapcsolatot tartott fenn szegedi, haladó
értelmiségi körökkel. Juhász Gyula révén ismerte meg Gergely Sándor
szobrászművészt, kinek felesége jó barátnője lett. Gergely műtermében
találkozott Moholy-Nagy Lászlóval, akinek fotóreprodukciókat készített szívességből.1921-ben
kötött házasságot dr. Szekerke Lajos jogásszal. A harmincas évek elején a Reök
palota második emeletére költöztek, ahol finoman berendezett, szecessziós
stílusú műtermet alakított ki az ebédlőben. A város szellemi elitjével állandó kapcsolatot
tartottak fenn, akik szívesen álltak a művészi érzékenységgel dolgozó
fotográfusnő kamerája elé. Előnyben részesítette a nemes eljárásokat, a modell
arcát a kép széleinek elmosásával emelte ki.1950-ben lánya után Budapestre
költözött és ott élt haláláig. A fényképezéssel felhagyott. 1989. január 9-én
hunyt el, élete 98. évében.”
(Fotográfusok életrajza: Beck Manci.)
http://www.startlap.hu/web/?q=Fotogr%E1fusok%20%E9letrajza%3A%20Beck%20Manci&start=10
Milyen furcsa, 1, 9, 8 ezek a számok az ő életének számai. (
Az enyémek hasonló kiegyensúlyozottsággal ismétlődnek: 0, 1, 9 . Tanulmányozni
kellene a kabbalisztikát.)
Manci néni valamiért haragudott rám. Halála előtt
megbocsátott. Azt mondta, tévedés volt. Nem akart úgy elmenni, haraggal a
szívében, vagy hogy rá haraggal gondoljon bárki is az itt maradottak közül.
Zsidónak született, ezt is csak éppen megemlítette dédanyánk, az ő anyósa,
nekünk Ómika.
Ómika fia, Szekerke
Lajos, a tiszteletbeli főügyész katolikus volt. Ha össze akartak házasodni,
Manci néninek katolizálnia kellett. Volt ilyen törvény akkoriban, a 20. század
20-as éveiben. Ehhez hittant tanult, az oktatását Ómika unokaöccse, a szintén
katolizált Majtényi Béla jezsuita pap vállalta. Majtényi Béla sok kitérni
szándékozó zsidót vezetett a kereszténység útjára. Tőle tudom, csak olyan
tanítványai voltak, akik nagyon komolyan vállalták, ha elhagyják őseik hitét,
oda nincs visszaút. Megvilágította számukra a kereszténység, a szentháromság
filozófiai alapjait, és a zsidó-keresztény kultúra közös vonásait. Végül olyan
emberek jöttek ki a keze alól, akik megtartották a zsidó életviteli szokások
egy részét, és furcsa módon, többnyire kitért barátaik voltak. Manci néni napi áldozó volt a Mártírok útjai
Ferences templomban.
Az elhíresült zsidótörvények, különösen az 1939-es, erősen érintette a családot.
Szekerke Lajos mint a törvénykezés helyi rendeleteit meghozó testület tagja,
egy ilyen értekezlet után halt meg agyvérzésben. Lehet, hogy jogász társainak
véleménye megoszlott a zsidók asszimilációját illetően, ő is érintve érezte
magát, esetleg személyében érte támadás zsidó felesége miatt, nem tudjuk. Erről
a városházi értekezletről hazament ebédelni, az előszobában összeesett és
meghalt.
Az egyház egyébként az utolsókig ellenezte a zsidótörvények
meghozatalát és rendelkezéseinek lebontását, áttért híveit körömszakadtáig
védte, erről egy nagyon érdekes és részletes tanulmányt olvastam, tárgyilagos, tényekre szorítkozik, érdemes
belenézni.
http://mek.oszk.hu/02000/02082/html/farkas.htm
*
De nagyon előreszaladtam a történetben. Manci néni
hitoktatóját, Majtényi Béla bácsit is szeretném bemutatni, mert nem mindennapi
egyéniség volt. Anyukám másod unokatestvére nagy darab, jó humorú, hangos, okos, vitára kész, nézeteiből
egy jottányit sem engedő, egyáltalán nem simulékony alkat volt. Életvitelében annyira
egyszerű, hogy szinte szegényesnek mondható. Persze, nem csoda, az ötvenes
években nem valami jól fizették a papokat, lakni is valami szűk odúban lakott,
biciklivel járt mindenhová, de reverendában, amit biztosítótűvel tűzött fel
kétoldalt, hogy tekerni tudjon.
Dédanyánk sokszor
hívta ebédre. Béla bácsi egyetlen tekintélyt ismert el maga fölött: a
Mindenhatót. A papokat, a pápát különösen utálta, a klérust piroshasúaknak
nevezte, ugye a cingulusról, ami az
egyházi hierarchiában rangot jelentett. Hitoktatói tevékenységét magas
színvonalon űzte, tanítványait megválogatta. Csak művelt és fogékony emberekkel
foglalkozott. Volt benne valami rejtett felsőbbrendűség, amit ki lehetne
elemezni, de itt nagy kitérő lenne.
A maga korában Szeged közismert és mélyen tisztelt alakja
volt. Nagyon érdekelte a könyvtár, a könyvtári rendszerek, például a háború
után ő „rakta össze” a Somogyi Könyvtár ezer felé menekített anyagát.
Korabeli újságcikkben olvasom: "Elárvult a szegedi Városi Múzeum. A
Tisza-parton járó legalább is ezt hihetné, amikor a kőtörmelékkel eltorlaszolt
kapura néz. A kultúrának ez az öreg hajléka testével védett ki 8 gránátot a
mögötte ülő lakóházak előtt. Ablakai kitöredezve, bedeszkázva. A főbejáratot
még eltorlaszolja az egyik kilőtt oszlop törmeléke; az alsó kiskapun juthatunk az
intézet belsejébe.
Mindjárt a folyosó elején, az első szobákban életre
bukkanunk.
A tornyokba felrakott könyvhalmazokat emberek válogatják. Az
intézet új vezetője,
Majtényi Béla, Pártos Endre könyvtárnok odaadó segítségével
igyekszik rendbe hozni
Szeged kultúrpalotáját. Társaságukban végig járjuk a
termeket. Sok az üres, feldúlt,
megrongált helyiség….”
http://www.sk-szeged.hu/statikus_html/digitalis/s100/157.pdf
Szeged, 1944.
Az idézet Örvös Lajos
jó tollú hírlapíró cikkéből való. Elmondja még, hogy
Dr. Majtényi Béla
jezsuita pap, a könyvek és könyvtárak (persze hivatása után) elkötelezett híve
a háború után a Somogyi Könyvtár teljes anyagát, mintegy 40 ezer kötetet
Kotormány Andrással, Móra Ferenc egykori „adjutánsával” visszamenekítette a
tanyai iskolákból a várostól kapott teherautóval (úttalan utakon, még működő
gránátokkal teli szórt) tanyavilágból a Tisza partjára, a romos, de a hátsó
traktusban épen maradt Kulturpalotába.
Béla bácsi annyira nem bírta az ötvenes évek egyházát és a
rendszer szellemnyomorító hatalmát, hogy hosszas kérvényezés után Bécsbe
emigrált, és a bécsi Stephansdom
könyvtárában dolgozott. A könyvtárt a hozzá
tartozó egyházi könyvgyűjteménnyel egybe rendezte a saját könyvtári elképzelése
szerint. (Nem az ETO, úgy tudom.)
*
A bejegyzést régebben közreadtam, most a halottak napi
emlékezés hívta elő a történetet. Ha valaki Szegeden a Belvárosi Temető
egyetemi parcellája körül jár, nem messzire Juhász Gyula sírjától megtalálja a
Szekerke sírt.
Nyugodjanak békében!
Csúcs-hegyi percek
A történet hét éves. Most lett igazán vége.
1. Cinkenéző macska:
2. Előkerült egy dongó:
3.Engedjetek ki!
4. Most háborog:
5. De úgy szeretnék kimenni!
6. Felcsillan a remény:
7. Sziasztok!
1. Cinkenéző macska:
3.Engedjetek ki!
4. Most háborog:
5. De úgy szeretnék kimenni!
6. Felcsillan a remény:
7. Sziasztok!
Kiscsikó-sirató
Fehér volt az anyád, te meg fekete,
anyádat elásták, de te nem tudtad,
lefeküdtem melléd, simogattalak,
sajnáltalak téged, bársony-kiscsikó,
puha volt a füled, mint a kisnyulé,
nyakadon a csengő piros szalagon,
de te nem csengettél, bársony-kiscsikó,
szívedet hallgattam, alig dobogott,
tartottam orrodhoz gyenge tollpihét,
tollpihén a lelked alig remegett,
sirattalak téged, bársony-kiscsikó,
nem kellett már neked a dudlis üveg,
inkább földhöz verted halántékodat,
tejfoggal haraptad piros nyelvedet,
siratlak, siratlak, bársony-kiscsikó,
bőrödet lehúzták, szárítják napon,
sírodat megásták a meggyfák alá,
gyönge a te csontod, mint a babáké,
a hajnali harmat széjjel őröli,
bőrödből csinálnak fekete sipkát,
drága bőrtarisznyát borosüvegnek,
siratlak, siratlak, bársony-kiscsikó,
a gyenge lucernát nyulak csipkedik,
ott ficánkolsz te a csillagok között,
onnan megrugdosod az én szivemet,
minden reményünket befödi a hó,
siratlak, siratlak, bársony-kiscsikó.
Nagy László verse
Pályaképek ismerkedéshez
Tartalmas interjút olvastam a Magyar Hírlap egyik 1991-es
számában Röhrig Gézával. A zenéről, a verseiről beszélgetett Jávorszky Béla
Szilárddal. A színész akkor magányos, csaknem elkeseredett embernek
mutatkozott. Ezt mondja magáról:
http://www.jbsz.hu/rocktortenetikonyvek/52-kezdetek-/956-roehrig-geza-ugy-ereztem-udvari-bolondda-kezdek-valni.html
A legújabb verseskönyvéről Bársony Éva kérdezte a Népszavában.
Bár megjelent a kötet több korábbi könyve folytatásaképpen, bevallja: "Azt
a jelmezt, hogy költő vagyok, nem tudom viselni". Meg lehet érteni. Könyve
címe: "az ember, aki a cipőjében hordta a gyökereit" Életútja akár
egy film, olyan meglepő fordulatokat produkál. Itt olvasható:
http://nepszava.hu/cikk/1088852-rohrig-geza-nekem-erre-vezet-az-utam-nincs-mese
Szintén életrajzi vonatkozású közleménnyel bocsátja az
olvasók elé az egri könyvtár R.G. Örökbefogadás c. versét. Szomorú adalék az
író-költő-zenész-színész-rendező pályaképéhez:
http://www.brody.iif.hu/hu/node/32320
Saul
Megnéztem a filmet. Lehalkítottam a tévé hangját, hogy ne
zavarjam a szomszédokat. Ezért a rabok magyar nyelvű suttogását nem nagyon
értettem, a német parancsüvöltéseket annál inkább. Meg fogom nézni a
filmet mégegyszer a számítógépen,
fülhallgatóval.
Az első benyomásaim közé tartozik, hogy szeretem Sault. Szép,
fegyelmezett férfi, megtörtségében is szálfa tartású. Intelligens. A halálgyár
korlátai között mindig felismeri a
helyzetet, ha léphet valamit a célja eléréséért. A célja nagyon emberi. A haldoklók
között rátalál a kisfiára. A keményen szabályozott tábori rendet kijátszva
beviszi a gyereket Mengele rendelőjébe, és egy ismerős - szintén rab - orvosra bízza. Reménykedik,
hogy fia felépül, közben zajlanak a halálgyár mindennapjai. A Sonderkommandó,
amelyben Saul dolgozik, a "fürdőbe" küldött tömeg levetett ruháiban
kutat, értékek, főleg aranytárgyak után. Ezeket le kell adniuk a
fölötteseiknek.
Saul beszökik a rendelőbe, látja, hogy a gyerek halott. A
boncteremből a holtakat csuklójuknál megragadva, a puszta földön, a hátukon
fekve húzzák ki a kemencék elé. Saul beburkolja a fiát, és vállán cipeli, hogy
elrejtse. Nem engedi a többi holttest közé az égetőbe. A Sonderkommandó
tervezett lázadásában is csak azért vesz részt, hogy megtalálja a rabbit, egy
másik részlegben dolgozó foglyot, hogy káddist mondjon a gyermek fölött, és eltemethessék a vallás előírásai
szerint.
*
Ebben a táborban
minden álságos. A vonatról lelépők óriási gyárépületeket látnak, úgy tudják,
itt fognak dolgozni. Számozott fogasokra aggatják a ruháikat, kis csomagjukat,
közben németül kiabálnak az őrök: asztalost, más iparosokat keresnek, hogy
elhitessék a rabokkal, van jövőjük és békésen menjenek át a szomszédos terembe
a zuhanyrózsák alá... Még sok kép jön ezután, felvillanó jelenetek az emberek
iparszerű megsemmisítésének rafináltan kieszelt módjairól. Az emberi vágyak és
érzések előbb halnak meg. A rabbi nem rabbi, nem tudja az ima szövegét, de
elfogadja Saultól a munkadíjat.
*
A szökés a tavaszi zöld fák között a szabadság érzését
kelti, az erdei pihenő a faházban nyugtalanító. A néző fél, hogy fölfedezik a
szökevényeket. Valaki feljelentheti őket. Például a szőke kisfiú, az utolsó
jelenet kulcsfigurája. A mindeddig komor és rezzenéstelen arcú Saul óvatos
mosolyában tükröződik a hit, hogy felnőhetnek még emberek a halálgyár létezése
után is. Az értetlenül, majd ijedten álló kisfiú megfordul és egyre gyorsabban
fut. Visszafelé az ösvényen, ahonnan a rabok jöttek.
*
A filmet sokan és sokféleképpen értelmezik. Jó lenne, ha
elmélyültebb gondolatokat ébresztene, a hiány nem a film hibája. Elkeserítő,
micsoda goromba kommenteket engednek meg maguknak a magyar emberek
a filmhez kapcsolódó fórumokon. Még szép, ha udvarias távolságtartással nyilatkoznak
néhányan, amúgy sommásan, hogy jó film, megérdemelte az Oscart.
*
Bővebben az index.hu-n megjelent cikkek gyűjteményéből lehet
tájékozódni.
http://index.hu/24ora/?cimke=saul+fia
http://index.hu/kultur/cinematrix/2016/02/29/oscar-dijas_magyar_film_nyert_a_saul_fia/
A tételes értetlenség, a tárgyilagossággal leplezett
rosszindulat bőven kapott teret a film után. A jóindulatnak álcázott megbocsátás szintén.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)