Megnéztem a filmet. Lehalkítottam a tévé hangját, hogy ne
zavarjam a szomszédokat. Ezért a rabok magyar nyelvű suttogását nem nagyon
értettem, a német parancsüvöltéseket annál inkább. Meg fogom nézni a
filmet mégegyszer a számítógépen,
fülhallgatóval.
Az első benyomásaim közé tartozik, hogy szeretem Sault. Szép,
fegyelmezett férfi, megtörtségében is szálfa tartású. Intelligens. A halálgyár
korlátai között mindig felismeri a
helyzetet, ha léphet valamit a célja eléréséért. A célja nagyon emberi. A haldoklók
között rátalál a kisfiára. A keményen szabályozott tábori rendet kijátszva
beviszi a gyereket Mengele rendelőjébe, és egy ismerős - szintén rab - orvosra bízza. Reménykedik,
hogy fia felépül, közben zajlanak a halálgyár mindennapjai. A Sonderkommandó,
amelyben Saul dolgozik, a "fürdőbe" küldött tömeg levetett ruháiban
kutat, értékek, főleg aranytárgyak után. Ezeket le kell adniuk a
fölötteseiknek.
Saul beszökik a rendelőbe, látja, hogy a gyerek halott. A
boncteremből a holtakat csuklójuknál megragadva, a puszta földön, a hátukon
fekve húzzák ki a kemencék elé. Saul beburkolja a fiát, és vállán cipeli, hogy
elrejtse. Nem engedi a többi holttest közé az égetőbe. A Sonderkommandó
tervezett lázadásában is csak azért vesz részt, hogy megtalálja a rabbit, egy
másik részlegben dolgozó foglyot, hogy káddist mondjon a gyermek fölött, és eltemethessék a vallás előírásai
szerint.
*
Ebben a táborban
minden álságos. A vonatról lelépők óriási gyárépületeket látnak, úgy tudják,
itt fognak dolgozni. Számozott fogasokra aggatják a ruháikat, kis csomagjukat,
közben németül kiabálnak az őrök: asztalost, más iparosokat keresnek, hogy
elhitessék a rabokkal, van jövőjük és békésen menjenek át a szomszédos terembe
a zuhanyrózsák alá... Még sok kép jön ezután, felvillanó jelenetek az emberek
iparszerű megsemmisítésének rafináltan kieszelt módjairól. Az emberi vágyak és
érzések előbb halnak meg. A rabbi nem rabbi, nem tudja az ima szövegét, de
elfogadja Saultól a munkadíjat.
*
A szökés a tavaszi zöld fák között a szabadság érzését
kelti, az erdei pihenő a faházban nyugtalanító. A néző fél, hogy fölfedezik a
szökevényeket. Valaki feljelentheti őket. Például a szőke kisfiú, az utolsó
jelenet kulcsfigurája. A mindeddig komor és rezzenéstelen arcú Saul óvatos
mosolyában tükröződik a hit, hogy felnőhetnek még emberek a halálgyár létezése
után is. Az értetlenül, majd ijedten álló kisfiú megfordul és egyre gyorsabban
fut. Visszafelé az ösvényen, ahonnan a rabok jöttek.
*
A filmet sokan és sokféleképpen értelmezik. Jó lenne, ha
elmélyültebb gondolatokat ébresztene, a hiány nem a film hibája. Elkeserítő,
micsoda goromba kommenteket engednek meg maguknak a magyar emberek
a filmhez kapcsolódó fórumokon. Még szép, ha udvarias távolságtartással nyilatkoznak
néhányan, amúgy sommásan, hogy jó film, megérdemelte az Oscart.
*
Bővebben az index.hu-n megjelent cikkek gyűjteményéből lehet
tájékozódni.
http://index.hu/24ora/?cimke=saul+fia
http://index.hu/kultur/cinematrix/2016/02/29/oscar-dijas_magyar_film_nyert_a_saul_fia/
A tételes értetlenség, a tárgyilagossággal leplezett
rosszindulat bőven kapott teret a film után. A jóindulatnak álcázott megbocsátás szintén.
A kamerával együtt követjük Saul arcát, alakját, az állandó zaklatott, konok menekülést... Nem lehet róla levenni a szemünket. "Il crève l'écran" - mondaná egy francia, vagyis: szinte áttöri (átlyukasztja) a vásznat...
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésRózsa, így van megcsinálva az üzenet. Vegyék minél többen.
VálaszTörlés