2016. november 28., hétfő

Félmaraton




 
Itt van a kisebbik unokám, éppen 21 kilométert futott. Azt mutatja, milyen jó 
kis érmet kapott. Levélben is beszámolt róla, hogyan sikerült legyőzni a távot meg önmagát.


Mamó!
 
Bocsánat, továbbítom Anyáék felé is a levelet.
De aranyosak vagytok! Igen, jobb voltam, mint múltkor, 8 perccel kevesebb
idő alatt teljesítettem a távot (2:23). Biztosan a versenyhangulat miatt
volt, bár azóta sok erőfeszítést tettem, hogy legalább egy kicsit
gyorsítsak a tempómon, és úgy látszik, sikerült!  Az is nagyon jó volt,
hogy kint voltak Anyáék és Bálint meg egy barátom is. Kételkedtem benne,
hogy egy ilyen rendezvény nekem való, de alaptalan volt, jó érzés volt
másokkal együtt futni, és ami a leghihetetlenebb, hogy nem bosszantott,
hogy mások jobbak.
 
Nem volt különösen kritikus pont, a budai rakparton levő szakasz volt
húzós, tűző napsütésben - szerintem több mint 30 fok volt -, árnyékmentesen
kellett futnunk a Lánchídtól a Lágymányosi-hídig. Amint visszaértünk a
Szabadság-hídon a pesti oldalra, elviselhetőbbé vált a hőmérséklet, és ez
új lendületet adott. A 17. és a 18. km között a Nyugatinál levő felüljáróra
is sikerült felfutnom, pedig szinte mindenki gyalogolt körülöttem. Volt egy
krampusz, aki úgy próbált motiválni minket, hogy a hátunkba ütött és
olyanokat mondott, hogy "Fussál, mami!". Egyszer a copfomat is meghúzta, de
még ez sem bosszantott fel, csak némán futottam előre. Bár kíváncsi lennék,
kinek ad biztatást az efféle drukk. 3-4 km-enként doboltak, és szinte
mindenhol szurkoltak a futók hozzátartozói, ez viszont nagyon lelkesítő
volt. Több gyerek olyan transzparenssel állt: "Hajrá Anyu, menni fog!". Egy
lánnyal szinte az elejétől együtt futottam, egyszer-kétszer egymásra is
mosolyogtunk, megállapítva, hogy teljesen azonos a kondíciónk. A 13. km
környékén felkiáltott: "Anyukám!", de későn vette észre, már elhagyta őt,
és láttam, hogy egy pillanatig habozik, aztán úgy döntött, hogy
visszaszalad megölelni. Többet már nem láttam a lányt, de ez a jelenet az
egész versenynek megadta az értelmét számomra. Egy apuka a két
kisgyerekével a dupla babakocsival futotta le a 21 km-t, többen pedig
tolókocsival tették meg a távot. Az utolsó 1-2 km volt még nehéz, valahogy
nem akart vége lenni, de a célba érés kárpótolt.
 
Még egy rövid eszmefuttatás. Az ekkora, vagy még nagyobb távoknál sokszor
váratlanul akadályt állít a futók elé egy fal, amikor elfogy az
energiájuk, és hirtelen olyan gondolatok borítják el az agyukat, hogy semmi
értelme a futásnak, nem is értik, mit keresnek ott. Azt olvastam, hogy a
kezdő futók általában ennek a gondolatnak a megelőzésével veszik fel a
harcot a "fal" ellen, míg a profik felkészülnek rá, hogy szembe kell
nézniük vele. A felmérések szerint a leghatékonyabb módszer az önvívódáskor
az, ha rövid távú célokkal biztatod magad, például ha a 15. kmnél jársz,
akkor azzal, hogy "Ügyes vagy, meg tudod csinálni, el tudsz jutni a 17.
km-ig!", és nem pedig az, hogy "Meg tudom csinálni, beérek a célba!".
Emögött a látszólag kis különbség mögött, azt hiszem, sok gyakorlás és
önvizsgálat áll.
 
Úgy döntöttem, hogy 2017. októberében a maratonnal próbálkozom meg. Kaptam
egy egyéves edzéstervet hozzá, úgyhogy ha addig nem megy el a kedvem tőle,
a következő fotón még vörösebb lesz a fejem. 
Sok puszi!
 
Panni
 

10 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Nem tudom kijavítani a betűket! :(((

    VálaszTörlés
  3. Hatalmas gratuláció Panni unokádnak!

    VálaszTörlés
  4. én is gratulálok Panninak! (a futáshoz és a beszámolójához is... különösen annak a jelenetnek az elmondásához, ami a 13. km körül történt:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aliz, ugye milyen érzékeny lány? Örülni fog az elismerésnek és köszöni.

      Törlés
  5. Én szintén gratulálok Panninak! A beszámolója nagyon hangulatos volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Andrea, de jó, hogy elolvastad! Az erőfeszítés, újra kezdés, végül az eredményesség olyan biztató!

      Törlés
  6. Az igazi győzelmet önmagunk felett aratjuk, azt hiszem.
    Mindig csodáltam, hogy tudnak a sportolók ennyi részletet pontosan megjegyezni...
    Egyszer Gilbert is futott Berlinben egy fél-Marathont, az érkezés a monumentális Olimpiai Stadionban volt, ott futottak még egy utolsó kört. Beleképzeltük Hitlert és az 1936-os nagy náci színjátékot...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa, az igazi győzelem? Ki az erősebb? Én vagy Énke?
      A részletekről azt mondja Panni, hogy a tereptárgyakat távhoz és időhöz rendelik, ő képzetekkel társította. Pl. egy bokrot a 9. kilométernél: mögüle lép ki a barátja a kutyájukkal, és mindig minden edzésen ugyanott jöttek vele szembe akkor is, ha nem voltak ott...
      Gilbert teljesítménye félelmetes. Az a stadion! Nézek egy sorozatot a NatGeo-n Hitler megalomán elképzeléseiről, mindig vigyáznom kell, hogy ne általánosítsak.

      Törlés